Technika a retro
Most Václava Havla v Praze
- Podrobnosti
- Kategorie: Cyklistika
- Zveřejněno: 14. 5. 2013 5:05
- Napsal Jiří Babák
- Zobrazení: 1983
Karel IV. dal postavit přes Vltavu most, který stojí dodnes a jmenuje se po něm. Je výrazný na turistickém panoramatu Prahy a přitahuje cizince jako magnet. Václav Havel dal postavit most, který také stojí dodnes a nejmenuje se zatím nijak. Ale ani význam mostu Václava Havla není zanedbatelný: „Tvoří jakousi přístupovou bránu k Pražskému hradu a zároveň symbolizuje dobré vztahy prezidenta a předsedy vlády“. A já přes ten most jel na kole a rozbil jsem si hubu - tak sem o tom mostě ze vzteku píšu.
Jak most vznikl
Na stránkách nadace Vize 97 se dočteme: „Tabulka na úpatí mostu hlásá, že tuto lávku dal Václav Havel vybudovat převážně ze sponzorských či svých soukromých prostředků.“ To trošku vypadá jako by Václav Havel vybral nějaké peníze, přidal půlku ze svého, most objednal a zaplatil. Ve skutečnosti nadace zaplatila jen za projekt architekta Bořka Šípka. Most samotný byl zaplacen z rozpočtu města Prahy a ocelovou konstrukci darovala zdarma Škoda Plzeň.
Starý most
Byl ocelový, široký a rovný. Jeho povrch byl asfaltový. Cesta z letenských sadů mostem navazovala přímo na cestu v Chotkových sadech. Přicházející návštěvník si ani nevšiml, že vstupuje na most, dokud se mu neodkryl výhled na silnici pod mostem. Podle Václava Havla však byl široký nesmyslně a ještě ohyzdný.
Nový most
Darovaná konstrukce je ocelová - klenutá do oblouku. Šířka mostu je proti původnímu zhruba třetinová. Povrch střední části mostu je dřevěný. Dřevo je hladké a v dešti velmi kluzké - nejen když jedete na kole. Kopeček vzniklý klenutím je pro cyklisty i pěší zanedbatelný, ale pro vozíčkáře je to Maternhorn. Že Václav Havel kašlal na vozíčkáře, nezní dnes dobře, tenkrát to asi bylo jedno. Dřevěná vozovka je unikátní blbost, která je zřídka k vidění. Projekt je dílem architekta Šípka, ale nejspíš na tom s V. H. dělali spolu: „Nakreslil jsem návrh, on ho přešípkovatěl, tak jsem mu ho zase vrátil, a pak jsme dospěli ke společné shodě. Byla to tvůrčí práce výtvarníka s nevýtvarníkem.“
Závěrem
Protože účelem mostu bylo symbolizovat vztahy mezi Hradem a Kramářovou vilou, tak V.H. a B.Š. jeho užitné vlastnosti zanedbali. Chcete-li hodnotit sami, je důležitý úhel vašeho pohledu. Zdola, při průjezdu limuzínou, je snad krásný. Nahoře v dešti na vozíku nebo kolmo, je to hodně jiné. Pojmenování mostu po Václavu Havlovi by však mohlo získat srdce příznivců i odpůrců Václava Havla. Vděční příznivci mohou na donátora vzpomínat z okénka mercedesu pod mostem, zapšklí odpůrci mu můžou nadávat nahoře u zábradlí. A Bořka Šípka příště nepúšťat na mosty!
Prameny:
Webové stránky nadace Vize 97 / Výroční zpráva /Co se v minulosti podařilo.
ČT - 13. komnata Bořka Šípka
Wikipedie - Chotkovy sady
Most najdete mezi Letenskými a Chotkovými sady přes Chotkovu ulici.